Negatief zelfbeeld: als het nooit genoeg is

De dag is nog niet begonnen of je hebt al weer iets fout gedaan. Hoe hard jij je best ook doet, een ander doet het altijd beter. En uiteindelijk ben jij nooit goed genoeg. Herkenbaar? Dan heb jij misschien last van een negatief zelfbeeld. Een negatief zelfbeeld zorgt ervoor dat we met een negatieve bril naar onszelf en de wereld kijken.

En vaak hebben we dat niet eens goed door. Zelfs niet als we het vergelijken met mensen uit onze omgeving. Het hebben van een negatief zelfbeeld kan er voor zorgen dat je wat somber bent, je weinig onderneemt, je dingen vermijdt en jezelf minder waardeert dan zou moeten. Daarnaast is een negatief zelfbeeld iets dat een langere periode aanwezig is. Dus niet wanneer je even een rotdag hebt, en iets daarom niet lukt.

Waar komt een negatief zelfbeeld vandaan?

Hoe kan het nu dat niet iedereen negatief naar zichzelf kijkt? En dat niet iedereen het gevoel heeft veel fout te doen? Een negatief zelfbeeld ontwikkel je door de jaren heen. Ons zelfbeeld is de manier waarop we naar ons zelf kijken. Negatieve ervaringen, opmerkingen van anderen, de manier waarop je opgevoed bent, je aanpak van problemen en hoe je omgeving met jou omgaat draagt bij aan hoe jij over jezelf denkt. Vaak gaat dit onbewust en sla je dingen op zonder dat je het door hebt. Vandaar ook dat het niet altijd duidelijk kan zijn dat jij de enige bent, die zichzelf afstraft als iets niet perfect lukt. Ook de omgeving heeft niet altijd door dat jij zo met jezelf aan het strijden bent. Wel kan het zijn dat je omgeving ziet dat je complimentjes niet fijn vindt. Of dat je het lastig vindt als iemand benoemd dat je iets goeds gedaan hebt. Misschien is het niet de bedoeling, maar hierdoor kunnen ze deze positieve dingen ook makkelijk achterwege laten. Ze willen je immers geen rot gevoel bezorgen. Maar tegelijkertijd is het ook iets wat de negatieve kijk weer in de hand speelt. Het bevestigd namelijk wat je toch al dacht: anderen vinden je ook niet goed genoeg.

Negatieve  bril

Wanneer je eenmaal een negatief zelfbeeld hebt, zijn de ervaringen die je daarna op doet vaak ook negatief gekleurd. Door een negatief zelfbeeld train je in feite je hersenen om vooral de negatieve aspecten te zien. Alsof je door een negatieve bril kijkt. Gaat heel de dag goed, op één ding na? Dan zal vooral het negatieve aspect blijven hangen en de dingen die wel goed verlopen als ‘normaal’ gezien worden. Ondanks dat we soms kunnen beredeneren dat je oké bent, kan ons gevoel een heel ander signaal afgeven. En dat beïnvloed weer onze gedachtes en gedrag. Wanneer je bijvoorbeeld het gevoel hebt dat je dom bent, zal je niet snel een vraag stellen voor een grote groep.

Van bril wisselen..

Misschien klinkt het heel gek, maar er zit ook een voordeel aan een negatief zelfbeeld. Het is iets wat je door de jaren heen ontwikkelt hebt. Je wordt er dus niet mee geboren. Het is geen vaststaand feit zoals je huidskleur of kleur ogen! Met wat hulp en veel oefeningen kun je leren hoe je naast die negatieve bril, ook een positieve bril kan ontwikkelen. Want het volledig wegwerken van die negatieve kijk is lastig. Maar het is wel degelijk mogelijk er alerter op te worden en bewust die bril eens in te ruilen voor de positieve. Je kan het negatieve zelfbeeld dus leren bijstellen zodat ook jij weer positief naar de wereld kan kijken!

Tips:

  • Probeer aan het einde van elke dag iets positiefs te benoemen. Na een tijdje wordt het makkelijker en kun je ook gedurende de dag de positieve dingen doen.
  • Geef je iemand uit je omgeving een compliment voor een bepaalde handeling? Doe dat dan ook bij jezelf!
  • Wil je een complimentje wegwuiven of zeg je snel “ja, maar”? Bedenk dan dat dit je negatieve zelfbeeld is. Herstel jezelf en maar er een ja, dankjewel van!
  • Ga opzoek naar de dingen die wel lukken en de kwaliteiten die je wel in huis hebt. Dat zijn er echt meer dan je denkt. Desnoods kun je iemand in je omgeving vragen om je te helpen.

Kom je er alleen echt niet uit en blijft het hardnekkig? Dan kan het soms helpend zijn om een psycholoog of coach in te schakelen. Maar ook een vertrouwenspersoon of een buddy kan vaak al helpend zijn als het gaat om het leren herkennen van negatieve gedachtes over jezelf.

Heb  je hier meer vragen over? mail mij gerust!

uitdepraktijk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu