Voelen: wat is dat eigenlijk?

We leven in een snelle maatschappij. Informatie is per direct beschikbaar en je moet snel kunnen schakelen. Dat geeft het gevoel enorm veel kansen te hebben, dat alles binnen handbereik is en alles mogelijk is. Maar tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat we genoodzaakt zijn veel met ons hoofd te doen. En dus veel minder met ons gevoel.

In de praktijk zie ik als psycholoog dan ook vaak dat mensen eigenlijk helemaal niet goed weten wat ze voelen. En wat ze nu met al die emoties moeten doen. En soms zelfs bang zijn voor emoties en deze proberen te onderdrukken. En dat is natuurlijk zonde!

Wat is dat nu eigenlijk, voelen?

Emoties zorgen ervoor dat we ons levend voelen. Dat we weten wanneer we het naar onze zin hebben of wanneer we ergens van moeten vluchten. Ze helpen ons bij het nemen van besluiten en geven invulling aan relaties of vriendschappen.  Daarbij worden vaak een aantal basis emoties onderscheiden: Boos, verdriet, blijdschap, liefde, angst, schuld of schaamte, verassing of verbazing en walging. Maar wat als je nu vooral met je hoofd bezig bent? En je dus eigenlijk geen idee hebt van wat je nu eigenlijk voelt? Of misschien voel je wel wat, maar kun je er geen label aan hangen… Handelen op je gevoel is dan ineens een stuk lastiger.

Gevoel kun je vaak herkennen aan bepaalde sensaties in je lichaam. Een tinteling in je buik, spierspanning in je handen of een drukkend gevoel op de borst. Wanneer we aandacht geven aan deze sensaties leren we langzaam ons lichaam kennen en dus ook onze emoties. Maar wanneer we dat niet doen kunnen er ook negatieve gevolgen zijn. Je isoleert langzaam van anderen. Het oprecht aangaan van vriendschappen wordt lastig. Emoties stapelen zich op en er kunnen uitbarstingen ontstaan. We gaan op de automatische piloot en vergeten onderweg te genieten. Een knagend gevoel van ‘is dit het nu?’ blijft.

Angst voor emoties

Vaak vinden we onze emoties eng, overvallen ze ons of zijn ze beschamend. Probeer eens voor jezelf na te denken wat voor jou nu een reden is om je emoties niet te laten zien. Geven ze je een ongemakkelijk gevoel? Vind je het voor schut? Schaam jij je voor je emoties? Of heb je geleerd dat emoties zwak zijn? Vaak is er een onderliggende gedachte of oorzaak waarom we liever voorbij gaan aan onze emoties. En wanneer jij weet waarom het voor jou lastig is om je emoties te tonen, kun je er ook mee aan de slag! Daag die gedachte uit. Vraag na of andere er ook zo over denken. Of probeer eens te onderzoeken of die ‘regel’ alleen voor jou geldt.

Begin met voelen!

Ben je klaar om emoties te gaan voelen? Begin dan bij je lijf. Sta eens stil wat voor sensatie je ervaart. Sluit je ogen en probeer te ontdekken waar het in je lichaam zit. Adem rustig door en concentreer je op dat gevoel. Welk beeld komt er op? En welke emoties is dan het meest waarschijnlijk? Besef dat emoties bij het lichaam horen. En dat je elke emotie mag voelen. Ongeacht of het terecht is of niet. Je hoeft het niet te onderdrukken. Je emoties los durven laten en durven ervaren zorgt ervoor dat ze ook langzaam verdwijnen. Er blijft geen woede hangen. Het verdriet stapelt zich niet op. Uitbarstingen zullen niet nodig zijn. En over het algemeen komt er meer rust.

Tips:

  • Neem elke dag een of meerdere momentjes waarop je even niks hoeft. Op die momenten kun je dan even snel je lichaam scannen op eventuele spanningen.
  • Meditatie of mindfullnes helpt vaak om terug te gaan naar je lichaam. Hier zijn allerlei handige aps voor. Of je kunt er een cursus of workshop voor volgen. Sommige zorgverzekeraars vergoeden dit ook.
  • Oefeningen om terug naar het lichaam te gaan kunnen ook heel simpel zijn (hoe voelt een trui? Een koude mok? Een glad oppervlakte?)
  • Oefen eerst alleen zonder te veel afleiding, bijvoorbeeld alleen op je kamer
  • Begin klein, als je al iets herkent is dat al heel knap

Merk je dat emoties vaak een rol spelen in uitbarstingen, lukt het niet om in contact te komen met je lichaam of heb je continu het gevoel geleefd te worden zonder dat je er zelf uit komt? Vraag dan anderen om hulp, of schakel eventueel een psycholoog of coach in. Maar gun het jezelf om te voelen, om stil te staan en in balans te komen. Het maakt het leven zoveel mooier!

Mail mij gerust als je hier meer vragen over hebt!

 

uitdepraktijk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu