Zoals een aantal van jullie wellicht voorbij hebben zien komen, mocht ik afgelopen weekend samen met een aantal toffe meiden praten over rust. Dit gesprek heeft mij geïnspireerd om eens kritisch te kijken naar de manier waarop ik zelf rust neem. En de frequentie waarop ik dat doet. Want ook al merk ik aan mezelf dat ik de laatste jaren steeds beter ben geworden in even niks doen, lukt het ook mij om mijn agenda vol te knallen. Iets waarvan ik weet dat dit niet altijd helpend is. Je hebt tenslotte maar één lichaam met een x hoeveelheid energie en daar moet je zuinig op zijn!

Toestaan en acceptatie

Het opnieuw evalueren  van mijn rust houdt voor mij in dat ik mijn week eens doorneem om te kijken of ik daadwerkelijk zoveel rust als dat ik denk. En of ik, wanneer ik rust, ook de ruimte heb om daar 100% op te focussen. Een grote valkuil van het niet volwaardig kunnen genieten van rust is voor mij namelijk het idee dat ik nog 100 andere dingen moet doen. Ik  doe dan eigenlijk een beetje ‘alsof’. Jezelf toestaan om te rusten is dus een enorm belangrijk aspect. Ik denk dat daar bij mij ook een stuk acceptatie is komen kijken omdat ik moest toegeven aan mezelf dat ik die rust ook nodig heb. En dat het nemen van rust oké is. Wanneer ik op de bank ga zitten of eens lekker tijd voor mezelf vrij maak, probeer ik daarbij ook naar mezelf uit te spreken dat ik mezelf dit gun. Dit maakt het een stuk makkelijker en houdt de veeleisende kant een beetje in toom. Die zorgt namelijk soms voor een innerlijke strijd tussen wat nu wel of niet moet.

Lepeltjes theorie

Wanneer cliënten van mij het lastig vinden om hun week in te delen of wanneer ze niet goed zien waarom ze steeds zo moe zijn, leg ik ze de lepel theorie uit. Iets wat ik ook afgelopen weekend heb gedeeld  met die meiden. Hierbij ga je uit van de energie die je daadwerkelijk hebt en niet van het geen wat je van je ‘veeleisende’ kant moet. Om dit voor jezelf toe te passen kun je jezelf de volgende vraag stellen: als ik 10 lepels had (energie) waar zou ik ze dan aan uitgeven? En hou dit eens naast je planning of to do list die je voor jezelf hebt gemaakt voor één dag. Ga jij het dan redden met 10 lepels? En zo niet, wat zou je dan schrappen? Hiermee leer je onderscheid maken tussen wat je realistisch gezien van jezelf mag vragen en wat niet. En je gaat inzien dat je, door teveel van jezelf te vragen, je eigenlijk aanspraak maakt op lepels van de volgende dag(en).  Wat veel mensen hierbij ook vergeten is dat wanneer je ziek bent, je in behandeling bent of op een andere manier ook energie kwijt bent zonder dat je daar controle over hebt de lepels ook op gaan. Je kan dan dus niet elke dag uitgaan van 10 lepels. Pas hetgeen wat je doet dus aan op de lepels die je hebt!

Voorkom roofbouw

Wanneer de balans scheef is en je enkel maar aan het ‘doen’ en ‘gaan’ bent komt jouw systeem nooit tot rust. Waar het sympathische zenuwstelsel zorgt voor spanning zodat we kunnen blijven gaan, zorgt het parasympathische zenuwstelsel voor ontspanning. Bij een gezonde balans tussen ontspannen en inspannen doen ze ongeveer even veel werk. Wanneer jij niet goed kan rusten, niet van jezelf mag rusten, of veel te laat aanvoelt wanneer je moet rusten is waarschijnlijk het sympathische zenuwstelsel over actief. Dit beteken dat je 24 uur per dag in staat bent om te vluchten en dat je altijd alert bent op gevaar. En daar zijn wij mensen helemaal niet voor gemaakt! We hebben dan veel te  veel stress hormonen in ons lichaam en die worden niet goed afgevoerd. In feite pleeg je op deze manier roofbouw op je lichaam, totdat er niks meer te halen valt. Je hebt je lepels voor het komende jaar opgebruikt!

Rust inplannen

Als jij er helemaal uit bent waar je die 10 lepels aan gaat besteden, zorg er dan voor je dat je de rest van de tijd ook de rust pakt. Op die manier kan je lichaam de stress hormonen weer afvoeren en laadt de batterij weer op. De volgende dag start je dan ook weer opnieuw met 10 lepels. Tijdens de middag was er een grote variatie aan rustgevende activiteiten zoals wandelen, yoga, een boek lezen, lekker op de bank, hardlopen/wandelen, naar de sauna, creatief bezig zijn, bakken en mediteren. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat je doet om te ontspannen… Als het maar bij je past en zolang je er maar lekker rustig van wordt. En plan het ook in! Maak er echt  ruimte voor in je agenda want de rust gaat je helpen om op de lange termijn veel meer voor elkaar te krijgen dan die veeleisende kant op de korte termijn.

Lepels rangschikken

Mijn komende weken ga ik in elk geval wat meer aandacht besteden aan mindfulness en/of mediteren. Ik doet het soms wel ‘snel’ tussendoor. Maar ik mag daar toch echt wat meer de tijd voor nemen! En ook mijn boek wat vaker pakken, want ook die is nog altijd niet uit. Thanks meiden voor de versie blik en nieuwe motivatie om weer even wat scherper te zijn.

Kom je er zelf niet uit of heb je hulp nodig? Vraag dan even wat hulp aan je omgeving. Kom je er samen niet uit of voelt de drempel te hoog? Ik help je ook graag! Voor vragen en/of opmerkingen mag je altijd mailen: info@flowpsychologie.nl.

Balans

2 reacties. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu